vrijdag 21 januari 2011

G-factor

ofwel General Intelligence - factor. Die heb ik getest, samen met Bram. Afgelopen woensdag hebben we deelgenomen aan de Nationale IQ Test 2011 op BNN, gewoon lui vanaf de bank. Ik kan alvast verklappen dat ik in ieder geval mijn IQ nog veel moet trainen, voor zover dat kan, wil ik in de buurt komen van de score van winnaar Marc de Hond. Ik vond de moeilijkheidsgraad van de diverse onderdelen sterk verschillen.

Op internet heb ik het een en ander gelezen over IQ, gewoon uit nieuwsgierigheid. En er bestaan twee verschillende theorieën.

"De eerste veronderstelt dat er één algemene capaciteit is (dus de g-factor), de andere veronderstelt dat er sprake is van meervoudige intelligentie. Dus dat er verschillende vormen van intelligentie zijn die los van elkaar staan." bron: www.iq-test.nl.

Verder hangt IQ ook samen met EQ, althans een EQ draagt voor een belangrijk deel bij, in het functioneren van een persoon binnen de maatschappij. Tja en zo kun je nog wel verder discussiëren en filosoferen over intelligentie en IQ. Wat in ieder geval bewezen is en erg belangrijk: mensen met een hoog IQ zijn gemiddeld genomen niet gelukkiger dan mensen met een lager IQ.

De uitkomst van de IQ test 2011 voor mij was 110, weer verslagen door Bram, hij had een score van 119. Net als bij het PS3 spel Buzz is Bram de nummer 1!

Misschien moet ik toch de Nintendo DS lenen van mijn ouders, dan kan ik Brain training oefenen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten