dinsdag 15 maart 2011

Bestuursobesitas...

...een tikje bestuurlijke vetzucht ofwel bemoeizucht..., gecombineerd met een lichte dosis controlling en huiselijke management accounting!
Oei dat klinkt niet zo best, maar volgens mij heb ik er in lichte mate wel last van, op huishoudelijk/administratief niveau dan. Eh waarom...

Het is vrijdagavond, ik kom thuis na een drukke vermoeiende week uit het Eramsus MC.
Zodra ik de deur hier weer binnenstap begint het eigenlijk al.
Op tafel ligt mijn 'to do' lijstje... tja daar is in de afgelopen week weinig op afgevinkt. Ik begin eigenlijk vrijwel gelijk met het wegwerken van alle vuile was uit het ziekenhuis, en ik ruim mijn spullen weer netjes op. Heel veel dingen gaan automatisch evenals de (na)vragen bij Bram; Wanneer is Herby voor het laatst uitgeweest? Wanneer heeft Herby voor het laatst gegeten? Heeft de vaatwasser aangestaan? Is er nog post? (waarschijnlijk niet, want Bram neemt de post altijd op mijn verzoek mee naar het ziekenhuis en als het lichamelijk gezien ff kan dan gaat de administratie daar gewoon door)

Ik heb gelukkig wel een man die mij heel graag helpt, maar bij mij moet natuurlijk alles weer gelijk. Met opruimen heb ik weinig geduld, dus doe ik het net zo lief zelf. Zolang ik het zelf nog kan, why not. Nou en ik heb het geweten, want vrijdagavond was ik echt helemaal op. Eigen schuld dikke bult!

Zaterdag vrij vroeg weer op. Samen met mijn ma richting de stad, gezellig! Natuurlijk met de rolstoel, maar ook dat bleek achteraf nog erg of eigenlijk te vermoeiend te zijn. In de stad viel ik al half slapend uit de rolstoel en eenmaal thuis gelijk in bed gekropen... En 's avonds werd het er niet beter op. Ik voelde mij futloos, koppijn, keelpijn, koud, warm, koud, warm, spierpijn en heeel moe en daarbij kreeg ik ook nog lichte verhoging. Shit happens, maar ook dat had ik misschien wel aan mijzelf te danken. Had ik teveel gedaan? Of waar kwamen die verschijnselen nu weer vandaan? Had ik toch een virusje uit het ziekenhuisland meegekregen? Nouja ik voelde mij in ieder geval knap beroerd... en help! er lag nog administratiewerk! Ik kon het niet laten en ben toen half kruipend de laatste post en rekeningen gaan halen om deze vanuit bed te lezen enzovoorts. Maarja daar kwam dus niets van... in slaap gevallen.

Vervolgens word ik zondagochtend wakker en gelukkig voel ik mij beter. Dus... gelijk maar even alle administratie afgwerkt.
Delegeren kan ik overigens ook wel, alleen ik doe graag alles zelf. Waarom?
Misschien heb ik voor veel dingen een 'eigen' manier, misschien geeft het mij een gevoel van nuttig zijn in combinatie met het idee: ik kan dat zelf! nog wel. Niet alles aan een ander willen en moeten vragen. Ik heb hulp genoeg, en ook een man die heel veel kan dus dat is het probleem niet.

Moraal van mijn verhaal... (Cf-eigen of niet?):
Steeds vaker loop ik tegen het feit aan dat ik geen of weinig controle heb over mijn gezondheid en lichaam. Wellicht maakt dat het, dat ik graag over vele andere dingen wel controle wil hebben. Ik leef met de dag en geniet van elke dag! Maar alles in en om huis op orde hebben, in control, geeft mij rust. Gelukkig heb ik (schoon)ouders en een man die mij daarbij helpen.

5 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar hoor! Loslaten is echt zo moeilijk. Joh, als jij blij wordt van het bijhouden van je administratie: lekker doen!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou ook erg van controle. Mijn ouders vinden soms dat het wel iets overdreven is.. maarja die hebben al dat gedoe niet wat ik allemaal moet. Zelfs in het ziekenhuis ben ik nog een controlfreak. Alles wat er aan me lichaam gebeurd controleer ik zolang het kan. Ik denk wel dat het CF eigen is.. Volgens mij hebben heel veel CF'ers hier last van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Claudia,

    Kan je mij helpen? Graag touwtjes in handen houden.... jazeker.
    Administratief.........Chaoot, heeeeeellppp! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar, behalve dan het administratieve gedeelte, ook ik ben een chaoot daarin, maar kan wel alles terugvinden als het moet hoor (duurt soms wel even) ;-)
    In ieder geval ben je weer lekker thuis!
    Liefs van Sandy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi hi Claudia,

    Hier hetzelfde. Graag in control en ... wel a la minute. Was wel moeilijk hoor omdat los te laten, toen ik 7 maanden in het zkh lag.

    Groetjes Ad

    BeantwoordenVerwijderen